Jak si vybrat copywritera na celý život

Výběr copywritera je nelehká záležitost. Rozdíl mezi dobrým a špatným copywriterem se projeví velice rychle – ať už na úrovni výsledného textu nebo na celkové formě spolupráce.

Co by měl copywriter určitě umět

Při výběru copywritera je důležité vědět, co hledáte a určit si tak, co od copywritera a jeho práce očekáváte. Jsou ale základní předpoklady, které by měl copywriter splňovat vždy. Pokud tyto základní schopnosti postrádá, je téměř jisté, že budete velice brzy hledat nového copywritera. Na prvním místě mezi tyto vlastnosti patří schopnost přizpůsobit se požadavkům zadavatele. Práce s copywriterem, který nebude respektovat vaše zadání, vyústí v neustále vracení a přepisování textů. Celý proces se tak neúměrně prodlouží. Pro dobrého copywritera by neměl český jazyk představovat problém. Není to ale jenom o pravopisu. Tyto nedostatky hravě odstraní korektor. Pro copywritera je zásadní, aby byl kreativní a uměl s jazykem tvůrčím způsobem pracovat. Kreativní zpracování vás odliší od konkurence a vaše značka bude lépe zapamatovatelná. Copywriter musí umět psát čtivě a pro různé cílové skupiny. Je také žádoucí, aby uměl pracovat se základy SEO.

Kde copywritery hledat

Při hledání copywritera máte více cest, kterými se můžete vydat. Mezi nejjistější a nejjednodušší patří navázání spolupráce s osvědčenou agenturou. Samozřejmě ale můžete začít spolupracovat i s copywriterem na volné noze. Můžete kontaktovat konkrétní osobu, na kterou máte dobré reference nebo vyvěsit inzerát a vybrat si z přihlášených uchazečů.

Na co si dát při výběru copywritera pozor

Ať už oslovujete agenturu nebo samostatného copywritera, vždy byste si své možné budoucí pracovníky měli prověřit. Mezi základní způsoby patří tzv. „digitální prověrka“. Reference, které na dotyčné v on-line prostředí naleznete, vám mohou mnohé prozradit. Potřebujete dostávat výslednou práci v čas a daný copywriter je vícekrát kritizován za nedodržování termínů? V tom případě to nejspíš nebude ideální člověk právě pro vás. Nebojte se zaslat uchazečům zkušební zadání. Na něm nejlépe uvidíte, jakým způsobem by vaše budoucí spolupráce nejspíš vypadala. Zaměřte se na to, zda copywriter pochopil a akceptoval vaše zadání a zda odevzdal práci včas a v požadovaném rozsahu. Nejhorší, co můžete na svých webových stránkách nebo jiných materiálech zveřejnit, je plagiát. Proto každé zkušební zadání zkontrolujte některým z dostupných prostředků na kontrolu plagiátorství.

Buďte konkrétní – při zadávání i při kritice

Pokud má vaše spolupráce opravdu stoprocentně fungovat, je nezbytné jasně definovat své požadavky na výsledný produkt. Ujasněte si cílovou skupinu, klíčová slova i typ textu. Čím blíže mu projekt přiblížíte, tím přesnějšího a lepšího výsledku se dočkáte. Konkrétní buďte i pokud text napoprvé neodpovídá vaší představě. Konstruktivní a jasná kritika povede k rychlejšímu napravení nedostatků.