Tone of voice: pište jazykem svých zákazníků

Online prodej má oproti osobnímu prodeji řadu výhod ─ například to, že můžete oslovit i zákazníky na druhé straně zeměkoule z pohodlí kanceláře. Mnohem hůř se ale buduje důvěra, která je pro zákazníky tak důležitá. Pokud ale nastavíte svůj osobitý tón komunikace a ukážete návštěvníkům svůj charakter, vybudujete si důvěru mnohem jednodušeji.

Tone of voice

Z každého textu má čtenář určitý pocit a je dobré, pokud textem vyvoláte ty správné emoce. Jako příklad můžeme použít tyto obsahově stejné výroky:

  • Mohli bychom se v neděli stavit na oběd k tvojí mamince?
  • Pojedeme v neděli na oběd ke tvé mámě?
  • Půjdem se v neděli místo vaření najíst k tchýni?

Jistě máte z každého z nich různý pocit. A zcela jistě nechcete, aby měli zákazníci stejný pocit jako vy u poslední odrážky.

Tone of voice vyjadřuje charakter vaší značky

Způsob komunikace by měl vyjadřovat charakter vaší značky, tedy hlavně osob, které za ní stojí. Tone of voice by měl být jedinečný a stálý na všech kanálech, tedy webu, mailu i na sociálních sítích.

Zkuste popsat svou značku jako osobu, přiřaďte jí několik vlastností, které ji vystihují.

Nejvhodnější je, pokud všechny texty píše jediná osoba. V opačném případě si dejte záležet na tom, ať mají všechny osoby, které za vaši značku píšou, dostatek informací. Ujasněte si, zda v komunikaci se zákazníky používáte tykání či vykání, oslovujete je jménem nebo příjmením, mluvíte za celou značku nebo konkrétního člena týmu.

Kdo je váš zákazník?

Stejně jako interní prostředí společnosti je ale nutné velmi dobře znát zákazníka. Na to si vytvořte personu, což je zástupce vašich typických zákazníků. Je to spíš ambiciózní podnikatelka, nebo mladý hipster s plnovousem a kostkovanou košilí? Jaké jsou jeho problémy? Co ve svém životě řeší? Kam chodí a s kým?

Jak byste se spolu bavili, kdybyste se potkali osobně? Používali byste spíš odbornější výrazy a debatu vedli vážně, nebo byste se bavili žargónem a přidali byste pár vtípků?

Čemu se při tvorbě tone of voice věnovat?

Formálnost. Formální vyjadřování může působit uctivě, ale na druhou stranu mu může chybět jakákoliv osobitost a hravost.

Odbornost. Při použití jakýchkoliv odborných a technických termínů se vždy ujistěte, že jim vaši zákazníci budou rozumět. Snažte se psát co nejsrozumitelněji a jasně. Při zjednodušování ale pozor, ať zákazníci nemají pocit, že z nich děláte hlupáky.

Dialekt. Ujistěte se, odkud vaši zákazníci pochází. Pokud cílíte na úzkou oblast, může použití slangových výrazů nebo dialektu fungovat výborně. V opačném případě se vystavujete riziku, že zákazník textu neporozumí.

Pravopis a gramatika. Samozřejmě je nutné dodržovat. Každopádně zvažte použití slov typu nechť, čímž, jenž a jim podobných, které občas mohou působit trochu nepřirozeně. Snažte se psát tak, jak mluvíte.

Kontext. Přestože byste se měli nastaveného tone of voice jednotně držet, pečlivě zvažte, že vždy musíte zohlednit situaci. Jinou komunikaci vyžaduje post na sociální síti, jinou přijatá reklamace.

Při nastavení tone of voice vaší značky zapojte své kolegy, hlavně ty, kteří s vámi spolupracují delší dobu ─ víc hlav víc ví a možná vám právě jejich pohled na vaši značku může dodat potřebnou inspiraci.

dnů realizace

%

spokojenost

%

klíčových slov

stran zkušeností

Více článků o copywritingu

Načerpejte inspiraci

Proč je kvalitní copy důležité

Proč je kvalitní copy důležité

Web nemůže být bez textu. Pokud je text dobrý, naláká zákazníky a přesvědčí je, že právě váš produkt je ten, po kterém tak moc touží nebo ho rovnou potřebují.

Jak si vybrat copywritera na celý život

Jak si vybrat copywritera na celý život

Výběr copywritera je nelehká záležitost. Rozdíl mezi dobrým a špatným copywriterem se projeví velice rychle – ať už na úrovni výsledného textu nebo na celkové formě spolupráce.

10 tipů na dobré copy

10 tipů na dobré copy

Napsat dobrý text občas může být pořádný oříšek. S těmito tipy to už ale bude o poznání jednodušší.

5 nejčastějších typografických chyb

5 nejčastějších typografických chyb

Dobrý text musí splňovat hned několik požadavků. Nejenže musí být obsahově zajímavý, ale neměly by se v něm vyskytovat ani gramatické a pravopisné chyby. Ani to ale nestačí – aby byl text dobře čitelný, měl by splňovat ještě typografická pravidla.

Pár základních pojmů z online marketingu

Pár základních pojmů z online marketingu

Když v SEO použijete správná KW, může se vám snížit CPC a PNO a konverzní poměr se může zvyšovat. Že jsou pro vás některé zkratky z oblasti online marketingu neznámé? Stručné vystvělení několika nejpoužívanějších najdete níže.

SEO copywriting – jak psát tak, aby vás milovaly vyhledávače

SEO copywriting – jak psát tak, aby vás milovaly vyhledávače

Používat klíčová slova v maximálním možné hustotě, přestože to z textu může udělat nečitelný balast? Ne, o tom to není. Samotné SEO má za úkol přivést na váš web co nejvíce zákazníků z přirozeného, tedy organického vyhledávání. Jak psát dle pravidel SEO tak, aby vás milovaly vyhledávače i čtenáři?

Věta o několika jednoduchých slovech může začít skvělé rande nebo prodat váš produkt. Kontaktujte nás, namícháme vám ta správná slova.

Martin Horák

Generátor náhodných slov pro skupinu D2A

Vytvořme společně něco velkého!

Máte dotaz? Chcete se domluvit na spolupráci nebo se s námi jen seznámit? Zavolejte nám, napište email nebo vyplňte kontaktní formulář.