UX: základ pro uživatelsky příjemný web

Mít jen dobře napsané texty pro skvělý web nemusí stačit. Aby se uživatelé na webu cítili příjemně a neztráceli se na něm jako Jeníček s Mařenkou v lese, je důležité vyladit i UX.

UX

UX je zkratka pro user experience a ve velkém se podílí na celkové spokojenosti návštěvníků webových stránek či aplikací. Web by měl být přehledný, tlačítka a další prvky logicky rozložené a navigace intuitivní. Návštěvníci by se na vašich stránkách nikdy neměli ztratit při hledání kontaktu, přemýšlet o tom, jak mají vložit zboží do košíku nebo se zaseknout při objednávce. To vše totiž výrazně ovlivňuje to, zda nákup služby či produktu nakonec uskuteční.

Co by nemělo chybět na homepage

Homepage je jako výloha. Vystavte na ni své největší lákadlo, odpovězte uživatelům na nejčastější otázky, přesvědčte je o vaší jedinečnosti. Nikdy ji ale příliš nezahlťte, ať to důležité nezapadne do ztracena. Z homepage by měl každý uživatel okamžitě zjistit, kdo jste, čím se zabýváte a co nabízíte. Můžete přidat stručné informace o poskytovaných službách, detaily si ale nechte na konkrétní podstránku. Pokud jste potenciálního zákazníka zaujali, klidně ho popostrčte nějakou výzvou k akci a nečekejte, že bez toho bude aktivně pátrat sám, co má dál udělat. Přidejte pár tlačítek, pošlete ho například podívat se na vaše akční produkty či novinky nebo ho nechte přihlásit se k odběru newsletteru.

Cílová skupina ovlivňuje vše

Zjistit si maximum o cílové skupině je pro úspěšný podnik zásadní. Úplně jinak totiž budete tvořit web a psát pro vysokoškolské studenty a pro paní, která je už deset v důchodu. Nejlépe se pak při tvorbě pracuje s konkrétními personami. Lépe si s nimi nastavíte nejen tone of voice, ale také vzhled všech podstránek a barevnost a velikost prvků na nich.

Přehledné menu je základ

V menu se uživatel musí orientovat bez problému a co nejrychleji najít to, co hledá. Pokud to nenajde, případně se bude muset dlouze proklikávat, pravděpodobně mu dojde trpělivost a webu odejde. Počet položek v menu se snažte snížit na minimum – u každé dobře zvažte, zda ji uživatel opravdu potřebuje, nebo ho bude jen zbytečně mást. Čím méně položek v menu bude, tím bude přehlednější web. Pojmenováním jednotlivých záložek se můžete odlišit od konkurence. Použití více než dvou slov se ale obecně nedoporučuje.

Hezky vypadající texty

Texty vždy rozdělujte do krátkých odstavců a používejte nadpisy, podnadpisy či jiná logická rozdělení textu. Slova, kterou jsou pro uživatele důležitá, můžete zvýraznit tučně. Co se týká typu a velikosti písma, 12 je minimum, pokud nechcete, aby si uživatelé museli brát lupu. Nejlepší čitelnost má text s 50─60 znaky v řádku. Font by měl odpovídat vaší činnosti, vždy ale raději vyberte co nejčitelnější, zejména v delších textech. Co se týče čitelnosti, velmi důležitá je i barva písma a její kontrast vůči pozadí. Nedoporučujeme používat kapitálky v nadpisech, ani na tlačítkách.

Pár tipů závěrem

Ačkoliv odlišit se je většinou to nejlepší, co můžete udělat, neplatí to bez výjimky. Například ikonka košíku je mezi uživateli zažitá a vždy ji budou hledat vpravo nahoře. V hlavičce webu můžete rovnou zanechat i kontakt, například rovnou telefonní číslo. Uživatele na celém webu navádějte tak, aby se nikde nezasekl s tím, že neví, kam má pokračovat. Nezapomínejte ani na uživatele, kteří web navštěvují z mobilních zařízení ─ dnes už tvoří převážnou většinu návštěv.