Vyberte stránku

Záchrana sociálních sítí

Máte problém s obsahem na sociálních sítích? My ano. A po velkém zdráhání jsme si to přiznali, tak to můžeme řešit a řešíme.

Definice problému

Pojďme se podívat přímo na jádro pudla, kousnout do toho kyselého jablka. A pojďme na to rychle. Máme firemní profily snad na všech sociálních sítích světa, ale obsah se zasekl někde v roce 2018. Jak je to vůbec možné? Jak se to může stát? Firma roste, sociální sítě ─ dále jen SOCky ─ stojí. A problém se nám tady začíná rozpadat na tři hlavní podproblémy: čas, peníze a obsah.

Čas

S časem je to zkrátka komplikované. Když máte práce nad hlavu, kdo by se věnoval sociálním sítím místo vydělávání peněz? V určitém stádiu každé firmy, nebo aspoň tím si to obhajujeme, je prostě potřeba makat a nehledět kolem. Makat bezohledně. A nějaké SOCky, co zrovna nehážou ani jednu jedinou rychlou korunu, jdou bokem. Jasně, řešení se nabízí samo. Někoho najmout. Interně, externě, prostě profíka na SOCky, co na to bude mít čas. A tím se dostáváme k podproblému peníze.

Peníze

Člověk, co SOCkám rozumí, stojí kačky. Nesvěříte přece firemní prezentaci kdejakému „hej, jdu kolem, umím to a mám i čas“. Takové náhody se prostě nedějí. Třeba to zkusíte, každý jsme to zkusili. Je to kámoš, známý, jeho osobní profil jede. Jeden, dva příspěvky s obsahovou hodnotou a dosahem limitně se blížící nule a po čtrnácti dnech oznámení, že nápady došly, že není vhodný produkt, že chybí fotky atp. Na chvíli jde propadnout panice, že opravdu nemáte co publikovat. No naštěstí vás ta myšlenka, že by se s tím mělo něco dělat, po nějakém týdnu, měsíci, půlroce dožene znova. Takže to chce opravdu profíka, koncept a tlusté kačky. Jak už jsme ale psali výše ─ v určitém stádiu firmy toto prostě nemáte ─ na to nemáte, nechcete na to mít, nepřijde vám to jako dobrá investice a nezbývá, než to nechat plavat, nebo si vše udělat sám na úkor vlastního času.

Obsah

Tak máte čas nebo peníze a hurá, jde se na to. Přemýšlíme o podnikatelích v okolí, kterým jde obsah sám od sebe a ještě ten obsah dělá akvizice, a nikdo nikoho nenapadá. Z našeho pohledu je to prostě dřina. Něco vymyslet, publikovat, promovat. A ještě aby to mělo hlavu a patu a nějak do sebe zapadalo a přivádělo zákazníky. Tvorba firemního obsahu bez čučavého fyzického produktu je podle všeho prostě těžká práce a my děláme služby… Špatně se fotí, jak rychlí a milí umíme být, klienti si většinou nepřejí ukazovat čísla, růsty nebo rozpočty reklamních kampaní. Dneska je vlastně tajný i rozpočet firemního oběda ─ tak jak dělat pravdivé promo bez pravdivých dat? Můžeme si to třeba celé vymyslet. Na copywriting jsme fakt dobří, weby umíme podobně dobře, tak proč nekoupit doménu za dvě stovky a nepostavit na tom parádní referenci s odkrytím všech těch božích nekonečných růstů a pohody? No protože nás to sice napadne, ale nakonec zjistíme, že takoví nejsme a nechceme být.

Pokus o řešení

Tak jsme si řekli, že to zase zkusíme. Rozhýbat SOCky. Že to uděláme jinak než minule a předminule. Máme čas, priority se trochu změnily, jsme ochotní dát do toho i nějaké ty peníze. Ve firmě tedy proběhlo několik mikroporad na téma strategie. Kolem a kolem ─ výstupy byly různé. Od mazání profilů, přes „Dočtu o tom knihu a řeknu ti.“, až po soutěž (odpověz, lajkuj, staň se fanouškem) o hodnotné ceny… Nakonec z toho vzešlo něco, co se nebojíme seřadit do bodů níže. Pracovně tomu říkáme „Záchrana tří SOCek“ jsme na to totiž tři a češtinářsky si s tím jde celkem pohrát…

Záchrana tří SOCek v 11 bodech a do tří minut

  1. Přiznat si problém
  2. Odhodlat se řešit problém ─ nekoukat na překážky, které jsou obvykle jen ve vlastní hlavě
  3. Vytvořit jednoduchou strategii ─ jakoukoliv
  4. Rozpracovat strategii a použít konkrétní příklady
  5. Stanovit si dosažitelné cíle
  6. Inspirovat se u těch úspěšnějších
  7. Znovu přehodnotit strategii
  8. Přestat plánovat a odhodlat se začít něco konkrétního dělat
  9. Publikovat příspěvek
  10. Hned začít chytat další příspěvek
  11. Opakovat poslední tři body a věnovat tomu 30 minut denně

V naší praxi

Vnitrofiremně jsme se dohodli, že problém veřejně přiznáme a pojmenujeme. Proto také tento blogový příspěvek. Že jej budeme v rámci normálních možností řešit a vše dokumentovat, což nám dá možnost publikovat další příspěvky, popsat růst nebo další prohru. Raději růst.

Nastavená strategie je po všech těch mikroporadách na oko tak jednoduchá: příspěvek ze zákulisí firmy, odborný příspěvek, reference nebo studie, komentování aktualit z oborového dění. S tím komentováním aktuálního dění jsme na vážkách. Obecně je dobré mít názor, ale ten zároveň nemusí nikoho dalšího zajímat. Toto je největší výzva, tak uvidíme, jak to půjde a jestli nás to třeba nezačne bavit ─ tedy provokovat až hejtit pro vlastní ego-firemní popularitu.

Přejeme všem, aby nápady na posty přicházely samy. A aby vaše sítě nikdy nestály tak dlouho jako ty naše.

Podnikání je proces soustavného zdokonalování.

Martin Horák

Zakladatel

Vytvořme společně něco velkého!

Máte dotaz? Chcete se domluvit na spolupráci nebo se s námi jen seznámit? Zavolejte nám, napište email nebo vyplňte kontaktní formulář.